torsdag den 13. september 2012

Orden i billeder

I sidste uge skrev jeg om at fotografere på manuelt vs fuldautomatisk, og nævnte at jeg tager mange billeder, og at jeg også sletter rigtig mange af dem bagefter. For problemet med digitale billeder, tror jeg, er at folk ikke rydder op - og ryddes op skal der sgu!

Jeg har for mange år siden opfundet følgende træstruktur i mine billedfoldere:

Billeder
     2012
          2012-08-12_Harzen_ferie

Det vil sige, jeg har en hovedfolder som hedder billeder, som ligger på den harddisk jeg har alle mine filer på.  Jeg har to harddiske - en jeg installerer på og en jeg gemmer på. Derunder er der årstal og derunder igen er der iso-formatet for årstal og dato, således at rækkefølgen altid er korrekt. Jeg bruger ikke mellemrum og heller ikke æøå i mine filnavne, da jeg er gammel it-nørd og har set hvad et ø, kan gøre ved et helt netværk. Gammel vane, måske er det ligegyldigt nu. Jeg bruger underscore (_) i stedet for mellemrum. På den her måde er det også nemt at tage backup til en ekstern harddisk, for jeg tager simpelthen bare en kopi af hovedfolderen "Billeder".

Når jeg så har kopieret  alle billeder fra mit fotokort til en folder ala ovenstående, så går jeg i gang med at grovsortere - og det nemt. For de allerførste der ryger er deciderede fejlskud, og heri tæller også alt der er over- eller underbelyst. Ud med dem! Derefter bli'r de set igennem et par gange til, og nu ryger billeder hvor folk ser tåbelige ud (det vil jeg selv takke andre for at gøre) og billeder som er ligegyldige. Jeg spørger meget mig selv om jeg gider se på det her om ti år? Hvis ikke må det ud. Mange billeder siger heller ikke rigtig noget, de ryger også. Og så er der alle dem hvor jeg har eksperimenteret - der kan jeg sidde længe og skifte frem og tilbage, før jeg har besluttet mig for hvilket jeg beholder. Jeg aflæser selvfølgelig også billedets "Egenskaber" ved at højreklikke på det og klikke "Detaljer", så jeg lærer noget af min eksperimenteren.

Jeg håber har inspireret jer til at rydde op og holde orden, sådan at jeres billeder også bli'r interessante for både andre og jer selv om ti års tid. :)

Hov, bemærkede I det? Et indlæg om billeder - uden et eneste et af slagsen. Det går jo ikke, så her får et næsten godt et af mig (tak søster) i min fine kjole til Søde Ægtemands halvtredsårshavefest:

1 kommentar:

  1. Ja, orden må der til, når man tager mange billeder og gerne vil kunne finde dem igen. Jeg har også back up af mine.
    Skøn kjole du har Sanne! Rigtig god weekend.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...